Etiketter

torsdag 14 november 2013

No text

Min åsikt är att flickan i filmen INTE blir våldtagen

Mitt första argument för detta är att: Flickan säger inte nej och gör inget motstånd.
 Eftersom hon aldrig säger något eller ligger helt stilla så kan ju inte killarna inte veta att hon inte vill. 

Mitt andra argument för detta är att: Flickan var full eftersom hon hade druckit och man kan alltså inte vara säker på att allt hon säger är sant. Hon kanske har en helt annan historia än vad som verkligen hände. När man är full kan man uppleva saker annorlunda.

En del tycker att flickan inte säger nej för att hon inte vågar. Det tycker jag inte är sant eftersom om hon inte velat kunde hon ju ha sagt till att hon inte ville eller gjort motstånd. 
I lagen står det att för att det ska klassas som en våldtäkt så ska det användas våld eller hot av brottslig karaktär. Killarna håller fast tjejen i handlederna och dom kanske inte menade att det skulle vara våld och killarna tvingade inte tjejen eller hotade henne. Tjejen kunde ha skrikit så att någon annan på festen hade hört det och jag anser inte att hon befann sig i ett hjälplöst tillstånd. Dom övertalar aldrig henne till sex utan hon låg ner och kämpade aldrig emot och hon ville ha sex i början.

Andra tycker att eftersom hon var full borde killarna inte gjort så eftersom dom kan aldrig vara säkra på att det är vad hon vill eftersom hon var full och hennes omdöme försämras. Dessutom så ville hon ju först med den första killen.
Men jag tycker att hon visste att om hon blev lätt full och isåfall inte hade något omdöme om saker så kanske hon inte ska dricka så mycket. Killarna kanske inte visste hur full hon var eftersom dom inte kände henne så bra. Dom kanske trodde att hon brukade vara så och alltså trodde dom kanske att hon faktiskt ville göra det eftersom hon aldrig sa till. 
Tjejen kunde trots allt berätta vad som hände och då så kanske hon inte var så pass full så att hon befann sig i ett hjälplöst tillstånd.
Andra bygger resonemang på läkare som har sagt att den normala reaktionen är att man ligger tyst och stilla när något liknande inträffar. Jag tror inte på detta eftersom läkaren, Lottie Helström, blivit anmäld för att ha falsk vittnesbörd i fall och därför litar jag inte på henne. 

Sammanfattning:


Min åsikt är alltså att tjejen i filmen inte blir våldtagen eftersom hon varken säger nej eller gör motstånd. Eftersom hon ligger helt still kan ju killarna inte veta att hon faktiskt inte vill ha sex. Flickan hade även druckit för mycket och var berusad. Hennes berättelse av vad som hände kanske inte stämmer med vad som egentligen hände eftersom hennes omdöme var dålig så uppfattade hon kanske händelsen helt annorlunda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar