Etiketter

måndag 27 maj 2013

HKK - Kycklingcanneloni


Jag valde att laga kycklingcanneloni för att jag ville utmana mig själv och jag älskar italiensk mat. Jag visste direkt att jag ville göra någon italiensk pasta och tog direkt pasta boken och letade upp något intressant jag inte smakat innan. Kycklingcanneloni låt gott och innan har jag bara smakat med köttfärs så jag ville gärna prova.
Det gick smidigt och bra tycker jag. Receptet var enkelt att följa och det var väldigt roligt. Speciellt att fylla dom färska lasagne plattorna med alla olika grejer. Det var synd att jag inte fått någon mozzarella men det löste vi bra med att blanda ostar och grädde. Dock hade det nog blivit bättre med mozzarella för det har en lite speciell smak tycker jag.
 Det såg snyggt ut och blev riktigt gott.
Rasmus och Oliver som smakade sa att det var jätte gott. Dock tyckte Rasmus att lasagne plattorna hade blivit lite brända på toppen. Det var nog för att jag hade en för grund form och inte tillräckligt med sås kanske. Åsa tyckte att det såg jätte fint ut och att färgerna var jätte fina.

Jag använde inte så mycket kött utan mycket pasta, ost och grönsaker. Det gjorde det bättre för miljön och billigare.





PRISLISTA

Kycklinglårfilé 300g - 17,90 kr

Lasagne plattor färska ≈ 1 paket - 14,98 kr


Soltorkade tomater 1,5 dl - 27 kr

Basilika 1 kruka - 19,90 kr




ZUCCHINI RÖRA 

Zucchini 1/5 - 3,99 kr

Olivolja - 1/4 dl - 2,65 kr 

Vitlök 1 klyfta - 0,12 kr


SÅS

Mini fraiche 1 dl - 4,85 kr

Ajvar - 3 dl - 16,68 kr

Mjölk 2 dl - 1,59 kr

Salt 1/2 tsk - 0,02 kr


MOZZARELLA ERSÄTTARE

Riven Parmesanost 1,5 dl - 24,00 kr

Riven Hårdost 0,5 dl - 3,76 kr

Grädde - 1 dl - 4,60 kr 



TOTAL KOSTNAD - 142,11 kronor 

Pris/person - 71,055 kronor





Jag tycker att maten var hyfsat billig. Italiensk mat kan jag tänka mig är
 lite dyrare eftersom det är grejor vi inte använder regelbundet. 
Det mesta var kravmärkt och närodlat.
 T.ex. mjölken, osten, grädden, vitlöken.
 Detta är bra för miljön då det inte behöver transporteras
långt och släppa ut onödiga avgaser. Det är bättre att handla nära. 
Det vinner vi alla på. Det var bra mat och inte mycket fett och onödigt socker. 
Pastan innehåller mycket kolhydrater vilket är bra när man idrottar 
och det var min tanke att jag skulle göra till någon som idrottade. 
Köttet är protein som hjälper att bygga upp 
muskler. Mejeriprodukterna ,osten, mjölken, grädden, innehåller fett.
 Fett använder  vi som energi. Grönsakerna innehåller viktiga vitaminer. 
Jag hade nog kunnat byta ut kycklingen mot mer grönsaker, tex. 
majs, morötter, gurka, tomat och gjort den  vegetarisk och sparat pengar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar