Etiketter

söndag 18 maj 2014

Säkerhet och risker på idrotten

1. För att minska skaderisken kan jag värma upp genom att springa och stretcha innan vi sätter igång med att t.ex. spela fotboll. När man gör det så bildar något som kallas ledvätska och det fungerar som ett smörjmedel för lederna så att man blir rörligare och inte lika stel. När man höjer kroppstemperaturen blir musklerna varmare och då minskar man risken för att sträcka sig. Man skulle också kunna stretcha efteråt eftersom då drar man ut musklerna igen och minskar risken och även minskar träningsvärken.
Jag kan se till att dubbelkolla innan jag t.ex. ska använda ett redskap så att exempelvis ringarna sitter fast så att jag inte skadar mig. Jag ska också ha koll på dom andra i hallen så att jag inte krockar med någon för då är det lätt att man skadar sig eller den andra. Om vi ska vara utomhus kan jag se till att ha bra skor så att jag t.ex. inte halkar eller så att jag inte har för dåliga sulor så att jag får ont i mina fötter.

2. Man ska se till att om man t.ex. inte har för mycket saker ute på planen. Ibland blir det svårt att ha koll på allt runt om sig om man springer runt så det är lätt att man springer in i något och skadar sig. Det finns även olika aktiviteter som ökar risken för skador. Fysiska sporter som fotboll och handboll ökar så klart risken för att någon ska skada sig. Man kan minska risken genom att ha avbytare och inte vara för många inne på planen, men det eliminerar fortfarande inte risken för skador.
Risken för skador ökar utomhus i och med att underlaget inte är plant. Det är mycket lättare att trampa fel om man t.ex. springer på gräs eller på grus än om vi skulle vara inomhus i gympasalen. Det ökar risken för att dra ut sitt ledband i foten (att stuka foten) när man inte har plant underlag. Det är även mycket halare ute om man exempelvis springer på gräs eftersom det kan vara blött.

3. Man kan tänka på att det inte är på liv och död. Det ska vara kul och man ska t.ex. inte satsa 100% i en tackling eller liknande. Man behöver ju inte heller skjuta allt vad man har eftersom det kan göra ont på den du träffar och även på dig själv. I alla fall när jag tar i för mycket med en lätt boll så känner jag att det gör väldigt ont i axeln. Man ska ha koll på var dom andra här och se sig för så att man inte krockar i någon när man springer. Man ska även tänka på att vara glad och inte t.ex. börja bråka över någon skitsak för det skapar en dålig stämning och gör det mindre roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar